2 prosince, 2024

Vlaky z Pardubic zrychlí, do Hradce Králové pojedou 160 kilometrovou rychlostí

foto il

Na trati z Pardubic do Hradce Králové začnou od března příštího roku jezdit vlaky až 160 kilometrů v hodině. Spojení mezi krajskými městy se tak o několik minut zrychlí. Umožní to evropský zabezpečovací systém, který Správa železnic hodlá v té době spustit. Provoz také bude bezpečnější. Novinářům to řekl ředitel Stavební správy západ Správy železnic Petr Hofhanzl.

„Je to velmi významná trať především pro osobní přepravu. Rychlost přepravy z centra jednoho města do druhého centra města bude dlouho nepřekonatelná, a věřím, že lidé proto budou volit vlakovou dopravu,“ řekl Hofhanzl. Trať je dvoukolejná z Pardubic do Opatovic nad Labem, Správa železnic tam dvě koleje postavila postupně, zbývá dokončit úsek do Hradce Králové, dodal.

Zavedení ETCS předchází dokončení digitálního rádiového systému GSM-R, který je teď nově na celé trati z Pardubic do Jaroměře a také do Praskačky. Je obdobou mobilní sítě a používá se pro přenos signálu.

Práce na něm trvaly zhruba dva roky. Na trati je deset stanic s technologiemi a betonové stožáry s anténními systémy. Stožáry jsou rozmístěné v rozpětí tří až sedm kilometrů podle složitosti terénu. Komunikace mezi vlaky a dispečinkem je také vedena bezdrátově.

„Dřív se používal analogový systém. Strojvedoucí musel vše ručně přepínat. GSM-R činnosti dělá automaticky. Když se strojvedoucí potřebuje dovolat na konkrétního výpravčího, zmáčkne díky novému systému jedno stejné tlačítko, a ten ho přepojí vždy na správné místo,“ řekl ředitel dodavatelské společnosti Kontron Transportation Petr Vítek.

Rádiový komunikační systém mezi dispečerem a vlaky Správě železnic umožní instalaci ETCS. Jeho zavádění po Česku požaduje EU. Má sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých členských státech. „Na evropském zabezpečovacím systému již pracujeme, abychom ho mohli v březnu 2025 mezi Pardubicemi a Hradcem Králové uvést do provozu,“ řekl Hofhanzl.

Systém ETCS umožní zvýšení rychlosti vlaků až na 160 kilometrů v hodině. Teď tam vlaky jezdí maximálně stokilometrovou až stodvacetikilometrovou rychlostí. „Řádově se cesta do Hradce Králové zkrátí o jednotky minut,“ řekl Hofhanzl.

Systém ETCS by měl zajistit bezpečnější vlakový provoz. Nyní může dispečer pomocí systému GSM-R dát pokyn nebo signál strojvedoucímu, že se například něco děje na trati. Systém ETCS už sám může automaticky vlak zastavit v případě, že strojvedoucí udělá chybu. Díky tomu se například zabrání srážce vlaků, dodal Hofhanzl.

Digitální rádiový systém GSM-R stál 243 milionů korun bez DPH a Evropská unie na něj přispěla 85 procent. Systém ETCS přijde přibližně také na čtvrt miliardy korun.

Zdroj: ČTK

související články