Mnozí z těchto ukrajinských provozovatelů automobilů přijeli do Česka po vojenském napadení Ukrajiny Ruskem, které začalo 24. února 2022. Válka tedy trvá už téměř dva a půl roku.
Čeští majitelé automobilů musí absolvovat technickou kontrolu na STK každé dva roky, s výjimkou nových vozidel, která podstupují první kontrolu po čtyřech letech provozu. Ukrajinští občané, kteří získali dočasnou ochranu nebo vízum za účelem strpění na území ČR, mají povinnost zaevidovat svá vozidla do sedmi dnů na kterémkoli obecním úřadě obce s rozšířenou působností, která vykonává agendu registrace vozidel.
Jak upřesnil mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič, tato evidence není skutečnou registrací a nevyžaduje pravidelné technické prohlídky na STK. Ukrajinská auta se mohou v Česku volně pohybovat po dobu šesti měsíců v mezinárodním provozu.
Podle Jakovljeviče je v českém registru vozidel, který podléhá i kontrolám na STK, aktuálně téměř 6,7 milionu provozovaných osobních automobilů.
I když ukrajinští provozovatelé nemusí absolvovat technické prohlídky na STK, jsou povinni svá vozidla udržovat v řádném technickém a provozním stavu. Kromě zelené karty musí mít také platné ukrajinské registrační doklady k vozidlu a řidičský průkaz, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič.
Databázi ukrajinských vozidel stát zřídil, aby byla dohledatelná odpovědnost pachatelů přestupků. Tímto způsobem může stát propojit vozidlo s konkrétní osobou. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) uvedl, že nenahlášení vozidla do této evidence je přestupkem, za který hrozí sankce do výše 30 000 korun. Kontrolu vozidel v provozu vykonává policie.
K zaevidování do databáze ukrajinských vozidel potřebují jejich provozovatelé doklad totožnosti, osvědčení o registraci vozidla nebo technický průkaz a formulář o provozovateli, kde vyplní základní údaje o sobě a svém vozidle.
Frustrace českých řidičů, kteří musí pravidelně platit za technické kontroly svých vozidel, je pochopitelná vzhledem k tomu, že ukrajinští provozovatelé vozidel jsou od těchto kontrol osvobozeni, včetně drahých a luxusních automobilů. Čeští majitelé automobilů musí absolvovat technické prohlídky na STK každé dva roky, což pro ně představuje časovou i finanční zátěž.
Na druhou stranu ukrajinští občané, kteří přišli do Česka v důsledku válečného konfliktu, mají určité úlevy jako formu humanitární pomoci a podpory v mimořádné situaci. Povinnost udržovat vozidla v řádném technickém stavu a mít platné pojištění je snahou zajistit bezpečnost na silnicích i pro ukrajinské provozovatele.
Tato opatření a rozdíly v povinnostech mohou vyvolávat pocity nespravedlnosti mezi českými řidiči, zvláště když se jedná o dodatečné náklady a administrativní povinnosti, kterým jsou oni sami podrobeni. Je důležité, aby komunikace mezi úřady a veřejností byla transparentní a aby byly vysvětleny důvody těchto rozdílů, což může pomoci snížit napětí a zvýšit porozumění mezi různými skupinami obyvatel.