Přísná a nekompromisní zelená opatření se dotýkají mimo podmínky pro lidi a nové pořádky, také navíc i státních nákupů.
Ministerstvo financí vedené Stanjurou (ODS) pro státní organizace dojednalo koupi stovek osobních elektromobilů za takřka 512 milionů korun. Nejnižší cenu v soutěži nabídla firma, která zprostředkuje koupi japonských vozů Toyota BZ4X. Cena je od 654 000 korun za jeden vůz.
Stát tak reaguje na zákon o podpoře nízkoemisních vozidel, podle kterého mají elektrovozy zaujímat zhruba 29 procent ve veřejných zakázkách. Zákon, který implementuje evropské nařízení, schválila vláda Andreje Babiše (ANO) v roce 2020, Sněmovna jej podpořila v říjnu 2022 a v účinnost vstoupil 1. prosince 2022.
Smlouvy zveřejněné v registru uzavřelo ministerstvo financí s karlovarskou společností Auto Eder, s. r. o.
Celkem má dle tří smluv zveřejněných v registru společnost dodat v příštích dvou letech 515 osobních pětimístných automobilů na elektrický pohon značky Toyota model BZ4X. Cena jednoho vozu ve standardní výbavě se ve smlouvách pohybuje od 654 tisíc korun bez DPH, tedy asi 791 tisíc korun s DPH, do 695 tisíc korun bez DPH, s DPH 840 tisíc korun.
U zmiňovaných vozů se v rámcové dohodě uvádí, že dojezd činí minimálně 270 kilometrů na jedno nabití. Dobíjení je limitující nejen přesně stanovenými místy, které nemusí být vždy volná, ale především prostojem při nabíjení si státní úředníci budou prodlužovat služební jízdy a prodražovat už tak neefektivní státní správu, která za vlády Petra Fialy (ODS) na místo o snižování počtů úředníků ještě více přebujela.
V současnosti jezdí po českých silnicích okolo 25 tisíc elektromobilů registrovaných v ČR a dalších, které jsou v provozu na registracích v cizích zemích. Celkově je pro ně v provozu pouhých 2,5 tisíce stanic a jen okolo 5 tisíc nabíjecích bodů.
Co se týká připravenosti státních firem a podniků je situace mnohem horší.