Prodej nových osobních automobilů v České republice vykázal v lednu 2025 pokles o pět procent, což odpovídá celkovému počtu 19.347 registrovaných vozů. Přesto se jedná o druhý nejlepší výsledek za posledních pět let, což naznačuje celkově pozitivní trend v automobilovém trhu. Zároveň se podle Svazu dovozců automobilů zvýšily registrace čistě elektrických vozidel o impozantních 107 procent.
Nejprodávanější značkou zůstává Škoda, která obsadila první místo s 7.053 registrovanými vozy. Za ní následují Hyundai s 1.746 vozy a Volkswagen, který prodal 1.491 automobilů. Na čtvrtou příčku klesla Toyota a pátou příčku si drží značka Kia. Nejžádanějším modelem se stala Škoda Octavia s 1.649 registracemi, následována modely Škoda Kodiaq (1.024 vozů) a Kamiq (937 vozů).
Z pohledu obchodních tříd dominují SUV, která tvoří přibližně 49 procent trhu. Kromě toho 67,3 procenta nových automobilů mělo benzinový motor, zatímco elektromobily představovaly pět procent celkového prodeje. Registrace vozů s alternativním pohonem, zahrnující jak elektrická, tak hybridní vozidla, mezitím vzrostly o 31,9 procenta na 6.225 kusů.
Na druhou stranu segment lehkých užitkových automobilů zažil meziroční pokles o 32 procent, s registrovanými 1.338 vozy. Zde dominují značky Ford s 248 registracemi, následované Volkswagenem a Toyotou. Prodej nákladních vozidel se snížil o 6,46 procenta na 623 vozů, přičemž vedoucí značkou je Volvo s 138 registracemi, následované Scanií a Mercedes-Benz.
V pozitivním směru se vyvíjí prodeje autobusů, kde došlo k výraznému nárůstu o 44,3 procenta na 114 prodaných jednotek. Nejvíce autobusu prodala značka Iveco Bus s 76 kusy, následovaná značkami SOR a MAN.
Naopak, kategorie motocyklů registruje pokles o 26,3 procenta na 751 strojů, přičemž první příčku si udržuje Honda se 111 registrovanými motocykly. Následují BMW a CF Moto.
I když prodeje nových automobilů vykazují určité poklesy v konkrétních segmentech, celkový obrázek českého automobilového trhu zůstává optimistický, zejména díky rostoucímu zájmu o elektrická vozidla a SUV. Důležité bude sledovat, jak se situace v průběhu roku vyvine, a zda Škodovka a další značky dokážou udržet svou pozici na trhu.
Zdroj: ČTK